Munkacsoportunknak 8 tagja van, az iskolai élet minden területéről, hiszen a természetvédelem, környezetvédelem, az öko szemlélet alakítása, formálása nem korlátozódik egy adott területre, hanem kiterjed az élet minden részére.
Munkákat az év elején elfogadott munkaterv szerint végeztük.
- Iskola a természetben szakkör eredményes működése
- Látványos kémia óra
- Természettudományi versenyeken való részvétel (Bolyai csapatverseny, Herman Otto Természettudományi verseny,)
- Öko faliújság létesítése, folyamatos frissítése
- Figyelemfelhívás a természettudomány neves napjain (Állatok világnapja-rajzverseny, Víz világnapja-rádió, Madarak-fák napja-faliújság, Föld napja- vetélkedő)
- Rendszeres szemétszedés az iskola területén
- Egészségnapok a DÖK-kel
- Családtervezési órák a 7. évfolyamon
- Zöld projekt
- Fenntarthatósági Témanap a felsőben
- Fenntarthatósági Témahét az alsóban
- Szakmai napon bemutatóóra a fenntarthatóságra nevelés témakörében
- Alsó tagozaton havonta klub napközis foglalkozások rendezése, melynek témái: jeles napok, természetvédelmi világnapok
- Alsó tagozaton Cipős doboz akció
- Ki a szabadba! - Tanulmányi kirándulások Derecske zöld területeire
- Népi ünnepek előtt (karácsony, farsang, húsvét) a népszokások megismerése – könyvtár
- WC-k, csapok ellenőrzése, javítása
A meg nem valósult célok:
- Az iskola zöldítése, tantermek zöldítése, dekorálása, virágosítása
- Félévente kerékpártúra minden osztályban
- A szelektív hulladékgyűjtés iskolánkban gyerekcipőben jár
- A szülők bevonása az iskolai környezetvédelmi programokba.
Javaslatok a következő tanévre vonatkozóan:
- A Zöld-csoport működése a DÖK-ön belül aktivizálni
- A termek zöldítése, osztályonként virágfelelős - DÖK zöld-csoportja ezt nézze
- Környezeti nevelési játékok beépítése a pedagógiai munkába
- Minden évfolyamon, minden évben legyen szelektív hulladékgyűjtéssel foglalkozó osztályfőnöki óra (A tudás atyja az ismétlés)
- Neves napokon 5 perc az osztályfőnöki órákból a témára
- A neves napokon, a szakórákon a témával kapcsolatos feladatok megoldása
- Az ügyeletes osztályok a szemetelőket is figyeljék
- A tanórák kezdésekor a tanár legyen az utolsó, aki bemegy, ő legyen az utolsó, aki kijön a teremből.
Derecske, 2018. június 20.
Kurczina Csabáné Szmerek Gabriella
Kabainé Matics Gyöngyi
A fenntarthatóság és a környezettudatosság meghatározó stratégiai szemponttá nőtte ki magát Magyarországon is. Nemzetközi kutatások azt mutatják, hogy a következő évek trendjei közül az egyik legfontosabb a fenntarthatóság és a környezettudatosság lesz. Igénnyé kell, hogy váljon a környezetbarát életfelfogás. Ezen gondolatok jegyében tartottunk egy rendhagyó témanapot 2018. április 21-én, szombaton intézményünk felső tagozatán. A témát az Egészségtudatos életmód címszó alatt dolgozták fel az osztályok osztályfőnökeik mentorálásával. Az egészséges táplálkozás mérföldköveiről, a vitaminokról csoportmunkában rejtvényeket oldottunk meg. A vitaminok élettani szerepéről egy cs oport ppt-t készített. Egy következő csoport addig Super Food kategóriában jeleskedett. Gyümölcssalátát vagy vitaminsalátát készítettek az osztály számára a tudatos, egészségmegőrző táplálkozás előnyeit szem előtt tartva. A keletkezett hulladékot komposztálóban helyeztük el. A tudatos hulladékgazdálkodás lehetőségét is bemutatta minden osztályból egy – egy csoport. Voltak, akik PET-palackokba virágot ültettek, és e zzel díszítették a kerítést. Mások perselyt, magbombát készítettek, befőttes üvegekből díszes vázákat alkottak. A szemétszobrok is nagyon ötletesek voltak! Voltak olyan csoportok, akik virágot ültettek az iskola udvarán lévő mini zöld szigetbe. Úgy gondoljuk, hogy szemléletformálás mellett példát mutattunk gyakorlati természetvédelemből is. Reméljük, hogy egyre többen leszünk, akik nemcsak szeretjük a természetet, hanem együtt törekszünk a megóvására is. Vállaljunk felelősséget azért az élettérért, amire befolyással vagyunk!
2018. április 20.- án Föld napi vetélkedőt rendeztünk, melynek idei témája a levegő volt. Hagyományainkhoz hűen, három helyszínen zajlott a versengés. A kémiateremben kísérleti feladatok voltak, a biológiateremben elméleti kérdésekre kellett válaszolni, míg a tornateremben ügyességi akadálypályát kellett leküzdeni a versengő csapatoknak.
A helyezettek:
1. hely: Király Bence 8.b,Barack Richárd 7.b,Szőllősi Balázs 6.b,Makula Dzsenifer 6.b
2. hely: Nógrádi Petra 8.a, Kun Ruben 7.b, Kanalas Lajos 6.c, Kovács Zsombor 5.a
3. hely: Asztalos Zoltán 8.d, Csengeri Attila 7.c, Erdei Ruben 6.a, Fodor Eszter 6.d
Gratulálunk!
Iskolánkban idén 5. alkalommal került megrendezésre a már hagyománynak számító, tanév eleji LÁTVÁNYOS KÉMIA bemutató, melyen az aktuális 8. évfolyam néhány diákja mutat be érdekes, színes, látványos kémiai kísérleteket.
Én nagyon meglepődtem, amikor az évzáró után a bizonyítványban találtam egy kis lapot, amiben megtudtam kiválasztottak az idei Látványos kémiára. Nagyon megörültem neki, vissza is jeleztem, hogy szívesen részt veszek rajta.
Az első találkozás nyár végén volt az iskolában, ahol összegyűltünk és kiválasztottuk a bemutatásra szánt kísérleteket. A második gyakorlás szintén nyáron volt, ahol felosztottuk a kisérleteket egymás között és néhányat kipróbáltunk. Kaptunk leírást és magyarázatot a saját feladatunkhoz és otthon kipróbáltuk őket. A harmadik próbánk, ami már a főpróba volt megkaptuk a forgatókönyvet és a legtöbb kísérletet elvégeztük. Az összes gyakorlás jó hangulatban telt, sokat nevettünk az évfolyamtársaimmal.
A bemutató szeptember 6-án 14:30-kor kezdődött. Mi már hamarabb bementünk az iskolába és minden eszközt és anyagot levittünk a bemutató helyszínéhez, az iskolaudvarra. Délután fél háromkor már mindenki, akit érdekelt elfoglalta a helyét és mi egységes, fehér pólóban felsorakoztunk az asztalok mögött. Elsőként bemutatkoztunk és üdvözöltük a sok összegyűlt iskolatársunkat. A kísérleteket párban végeztük el, az első páros Munkácsy Marcell (8.b) és Jakab Márk (8.d) volt, akik képzeletbeli utazást tettek egy pezsgőtablettában és megmagyarázták, hogy miért is pezseg.
A két fiú ezután lufifújó versenyt rendezett, szódabikarbóna segítségével, amit végül Márk nyert meg. Ezután az osztálytársam, Csóré Andrea (8.c) és én próbálkoztunk. Megmutattuk, hogy egy tyúktojást a sima vízben elmerül, míg a sóoldatos vízben fennmarad. Ezután tojást táncoltattunk egy szűk szájú lombik száján és megmutattuk, hogy egy citrom héjjal fennmarad és héj nélkül elsüllyed. A 3. kísérletet Asztalos Zoltán (8.d) és Mászlai Dominik (8.d) végezte el. Az írásvetítő segítségével bemutatták a nátrium és a víz reakcióját, ahogy a nátrium megolvad és gömb alakban füstölni és szaladgálni kezd a víz felszínén és lilára festi azt. Még elsüllyeszthetetlen papírhajót is úsztattak a víz felszínén. A két fiú még ételfesték felhasználásával tejtűzijátékot mutatott be. A következő kísérlet Rácz Bencéé (8.a) és Mikola Jonatáné (8.a) volt, akik vas- és alumíniumpor és konyhasó felhasználásával színessé varázsolták az átlátszó lángot. Utána újra Andi és én léptünk színre. A kísérletünkben azt figyelhette meg a közönség, hogy az első pohárban lévő színtelen nátrium-hidroxid a második pohárban lévő desztillált víztől és néhány csepp fenolftalein-oldattól ciklámen színűvé válik, majd ecetsavhoz öntve újra színtelenné. Utánunk Marci és Márk jött, ők kaméleont utánzó káposztával készültek.
Azt láthattuk, hogy a fiúk különböző, az otthoni háztartásban is megtalálható színezéket adtak a káposztaléhez, ami kaméleon módjára változtatta a színét. A hetedik kísérletben Bence és Jonatán otthon is elkészíthető szökőkutat akartak bemutatni több-kevesebb sikerrel. Utánuk Zoli és Dominik következett és tűzálló lufival kísérleteztek. A levegővel teli lufi láng fölé tartva kipukkant, de a vízzel teli egyben maradt. A fiúk után mi jöttünk Andival és egy vízzel teli zacskóba sikerült ceruzákat úgy beleszúrnunk, hogy nem lettünk vizesek. Az utolsó és egyben leglátványosabb kísérletet Marika néni és Pirike néni végezte el. Cinkport és kénport összekevertek, majd gyújtópálcával begyújtották. Hevesen elkezdett égni és sötét színű lángja erős szagot árasztott.
A közönség nagy tapssal jutalmazott minket. Nekem nagyon tetszett ez a Látványos kémia, mind a felkészülés, mind a bemutató. Izgalmas volt egyedül elvégezni a kísérleteket és a közönség is aktív volt, tudtak válaszolni a kérdésekre. Én bátran ajánlom mindenkinek, kisebbeknek, nagyobbaknak. Jól éreztem magam, nem bántam meg, és tényleg igazán megéri részt venni. Köszönjük szépen Fogarasiné Tamási Piroska és Katonáné Molnár Mária tanárnőknek, akik felkészítettek minket!
Bagdács Lili
2017. november végén egészségnapokat szerveztünk iskolánkban. A programok között jóga, dohányzás elleni előadás és kozmetikai látogatás szerepelt. A két délelőtt folyamán a DÖK néhány képviselője „egészség-kommandósként” működött. Ennek eredményeként sok diák lett gazdagabb egy-egy müzli szelettel, jutalomként, hogy egészséges ennivalót hozott tízóraira.
30-án délután összevont intézményi vetélkedőt tartottunk, amelyre nevezni egy dohányzás ellenes plakáttal lehetett. Itt a tépei és a konyári csapatok mellett osztályonként 3 diák bizonyíthatta, hogy elméletben is sokat tud az emberi szervezetről, annak működéséről és az egészségről.
Két kategóriában hirdettünk győztes csapatot.
5-6. évfolyam:
1. 6.d – Gombos Virág, Jakab Dorina, Makula Dzsenifer
2. 6.b – Horváth János, Rácz Kristóf, Szőllősi Balázs
3. Konyár – Fekete Szabina, Nagy Anna, Tábori Noémi
7-8. évfolyam:
1. 8.a – László Petra, Nógrádi Petra, Osváth Dóra
2. 7.c – Kémeri Larina, Bészéll Tibor, Szilágyi sándor
3. Tépe – Antal Dorina, Hegedűs Zsuzsanna, Pásztor Kitti
Gratulálunk!
Derecske, 2017. november 30.
Kurczina Csabáné Szmerek Gabriella