• Öko beszámoló 2020/2021. tanév

    Munkacsoportunknak 8 tagja van, az iskolai élet minden területéről, hiszen a természetvédelem, környezetvédelem, az öko szemlélet alakítása, formálása nem korlátozódik egy adott területre, hanem kiterjed az élet minden részére.

    Munkákat az elfogadott munkaterv szerint végeztük, amíg lehetett.
    - Iskola a természetben szakkör működése
    - Látványos kémia óra
    - Természettudományi versenyeken való részvétel (Bolyai csapatverseny, Herman Otto Természettudományi verseny,)
    - Beneveztünk a Happy hét, a Fenntarhatósági témahét, programjaiba, feladataiba.
    - Öko faliújság létesítése, folyamatos frissítése
    - Figyelemfelhívás a természettudomány neves napjain (Állatok világnapja-rajzverseny,
    - Papír hulladékgyűjtés, használtelem gyűjtés.
    - Osztályaink a szülőkkel együtt részt vettek a tavaszi hulladékgyűjtésben.
    - Kerékpártúrákat szerveztek az alsós osztályközösségek.
    - Az Agora osztályszintű látogatása
    - Bekapcsolódtunk a helyi Jónak lenni jó! és az országos „Cipősdoboz” jótékonysági ajándékgyűjtő akcióiba.
    - Osztályonként gyűjtöttük a Reál címkéket.
    - Több osztályunk volt szánkózni, ill. korcsolyázni Berettyóújfaluban.
    - Alsós osztálytermeinket természetes anyagokkal díszítettük.

    Ami módosult, vagy elmaradt a járvány helyzet miatt:
    - Alsóban a klub-napközis foglalkozások osztályszinten lettek megtartva.
    - A Jónak lenni jó program átalakult Mosolymanó ajándékkészítő tevékenységgé.
    - A farsangi jelmezbál farsanghétté módosult.
    - Elmaradt: karácsonyi ünnepség, a Járási Kisadventi Gyermek és Kézművesház látogatása, a Te szedd
    – szemétgyűjtési akció, Húsvéti hagyományok ápolása, Énekelj a Földért!, a vakáció váró Családi nap,

    Ami még gyerekcipőben jár:
    - Az iskola zöldítése, tantermek zöldítése, dekorálása, virágosítása
    - Szelektív hulladékgyűjtés
    - Félévente kerékpártúra minden osztályban
    - A szülők bevonása az iskolai környezetvédelmi programokba.

    Javaslatok a következő tanévre vonatkozóan:
    - A Szelektív hulladékgyűjtésre kidolgozott cselekvési terv megvalósítása.
    - Osztályonként egy-egy terem „örökbefogadása”, díszítése, virággondozás.
    - A Zöld-csoport működése a DÖK-ön belül – aktivizálni, osztályonként virágfelelős - DÖK zöld-csoportja ezt nézze.
    - Környezeti nevelési játékok beépítése a pedagógiai munkába
    - Minden évfolyamon, minden évben legyen szelektív hulladékgyűjtéssel foglalkozó osztályfőnöki óra (A tudás atyja az ismétlés)
    - Neves napokon 5 perc az osztályfőnöki órákból a témára
    - A neves napokon, a szakórákon a témával kapcsolatos feladatok megoldása
    - Az ügyeletes osztályok a szemetelőket is figyeljék.
    - A tanórák kezdésekor a tanár legyen az utolsó, aki bemegy, ő legyen az utolsó, aki kijön a teremből.

    Derecske, 2021. június 17.

    Kurczina Csabáné Szmerek Gabriella
    Kabainé Matics Gyöngyi



    Zöld projekt 2021

    Az év madara: cigánycsuk.

    Kiemelt környezettudatos nevelésünket az idén másodjára online módon tartottuk meg. Szokásunkhoz híven most is az év fajai és képződményei köré csoportosítottuk a feladatokat minden tantárgyból az 5. évfolyamon.
    Célunk volt a környezettudatos szemléletformálás, a környezeti nevelést célzó élményhét megadása a virtuális térben.
    A hét során a környezet - és természetvédelem jelentőségére fókuszáltunk. Igyekeztünk élményszerűen felhívni a gyermekek figyelmét a korszerű technikai eszközök segítségével, a pedagógusok irányításával, mentorálásával a valódi természeti értékeinkre. Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek ne csak megértsék, hanem át is éljék a környezet értékét, jelentőségét, védelmének fontosságát, ami egyben életminőségünket is jelenti.
    A gyerekek élményvilágából, munkáiból itt láthatnak egy rövid bemutatót.

    Sáriné Kerek Edda


  • FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT A FELSŐ TAGOZATOS OSZTÁLYOKBAN

  • FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT AZ ALSÓ TAGOZATOS OSZTÁLYOKBAN

  • A fenntarthatósági témahét első órájának összefoglalása

  • Fenntarthatósági Témahét a Derecskei Bocskai István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában

    A hét mottója:
    „Minden egyes apró cselekedet számít. Mindenki tehet a változásért, minden egyes nap, és minden egyes percben, hogy jobb legyen a világ.“
    Dr. Jane Goodall

    A Fenntarthatósági témahét idei kiemelt témái a következők voltak:

    • az erdő, mint ökoszisztéma
    • a zöld gazdaság
    • a fenntartható közösségek.

    A tantestület számos tagja nemes feladatként készült erre a hétre. Igyekeztem a témahét kínálta lehetőségek közül olyan ajánlásokat adni, amelyben bárki megtalálja a számára rokonszenves és megvalósítható tevékenységet. A Fenntarthatósági hét szervezői az online térbe szorult rendezvény ellenére rengeteg megvalósítható programot kínáltak, sok online tanórát is meg lehetett tekinteni a diákokkal, többen a saját elképzeléseiket váltották valóra. Az összes tevékenység -amely a héten megvalósult - elgondolkodtatta a gyerekeket, mit tehetnek személyesen a fenntartható jövőért.
    A tanulói aktivitás mértéke mutatja, hogy minden kollégám, aki részt vett a projekt hét munkálkodásaiban, eredményesen és nagy odaadással végezte el a feladatait. Rengeteg szebbnél-szebb produktum érkezett a tanulóktól, ami nyilván nem jöhetett volna létre a kollégák koordináló és pedagógia tevékenysége nélkül. Ezúton is szeretném megköszönni minden résztvevő munkatársam áldozatos munkáját!
    A Fenntarthatósági témahét szinte minden tantárgyba beépíthető. Nagyon sokrétű a feldolgozás lehetősége. A projektmódszeres feldolgozás a tantárgyak közötti összefüggések feltárására is lehetőséget ad.
    Milyen tevékenységek is folytak az órákon?
    Angol órákon sokszínű feladatokat oldottak meg, projekteket készítettek a gyerekek. Megismerkedtek az erdőhöz és a fenntarthatósághoz kapcsolódó angol kifejezésekkel, azok helyes használatával.
    Technika és életvitel órákon a kisebbek témája a Fenntartható háztartás volt, melynek keretén belül hulladékokból készítettek perselyt, ill. fűfejet. Hatodik évfolyamtól kezdődően a Fenntartható közlekedés témakörben egy–egy „zöld” közlekedési eszköz bemutatása volt a feladat.
    A matematika órákhoz készült projektfüzetek feladatai szorosan kötődtek, maximálisan segítették a környezettudatos személetformálást.
    Kémia órán a zöld tetőkkel foglalkoztak. Rengeteg kreatív és szemléletes alkotás született. Biológia, földrajz és természetismeret órákon az erdőkkel, a zöld közlekedéssel, az ökológia lábnyom kiszámításával és annak csökkentésének lehetőségével, valamint a fenntartható család milyenségével foglalkoztak a tanulók. Mivel a Föld napja is erre a hétre esett, ez is beépült a biológia és a földrajz órákba. Az órák megvalósításához a Jane Goodall intézet bemutató anyagát, a témahét honlapján ajánlott online tanórákat használtuk, valamint a kész óratervekből merítettünk ötleteket.
    Történelem órákon is az erdők és a történelem kapcsolatban készítettek a gyerekek projekteket. Az erdő és a fenntarthatóság kapcsolatát, a globalizáció okozta kérdéseket vizsgálták a történelem tükrében.
    A rajz és vizuális kultúra tanórákon is az erdő témakörét festették meg a gyerekek. Az informatika órákba is sikerült bevinni a fenntartható szemléletet, szép alkotások születtek itt is.
    Magyar nyelv és irodalom órákon szövegértés fejlesztő feladatokon keresztül foglalkoztak a témahéttel.
    Az osztályfőnöki és a testnevelés órák is a fenntarthatóság jegyében zajlottak.
    A témahét sokszínűségét gazdagította a héten megvalósult természetvédelemmel foglalkozó hagyományos programunk, a Zöld-projekt is.
    A gyerekek a sokcsatornás információ felhasználásával többszörösen tájékozottak lettek a témában és a témahét maximálisan ráirányította a figyelmüket arra a tényre, hogy: Nem a Földünket kell megmenteni, hanem a környezetünket és az emberiséget.

    Derecske, 2021. 04. 28.

    Karácsonyné Újhelyi Andrea


  • HAPPY-hét

    2021. március 22-26.

    Az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet (OGYÉI) 2021-ben immár tizenegyedik alkalommal hirdeti meg országos vízfogyasztást népszerűsítő HAPPY-hét programját iskolák és óvodák számára.

    Arra hívja fel a fiatalok figyelmét, hogy egészségük megőrzése érdekében, cukros üdítő helyett vízzel oltsák a szomjukat.















    Víz-kincs Ivóvizek és minőségek, nézd meg a következő kisfilmet!

    https://www.youtube.com/watch?v=KtTr-lOKj_s

    A víznél nincs jobb választás!

    Feladatok

  • A víz világnapja

    2021. március 22.

    AZ ENSZ 1993-ban március 22-ét jelölte ki a Víz világnapja dátumaként, melynek célja, hogy gondolkodásunk középpontjába kerüljön ez a nélkülözhetetlen természeti kincs.
    Erre a jeles napra Dombi Imréné tanító néni készített a számotokra egy játékos, ismeretterjesztő feladatsort.

    https://www.sutori.com/story/viz-vilagnapja--GBRRqapz44rpgPYHBgr9RNpq?fbclid=IwAR1vmRIEB7-EjxuPvm-YWSV1OCTOs3LxYM43yhwf91yU73bve2I-CO6a75A

    Sok érdekességet megtudhattok alapvető kincsünkről, a vízről a Loósné Nagy Ilona tanár néni által készített ppt-ből.
    A víz világnapja bemutató

    Versenyfelhívás