Az év madara: cigánycsuk.
Kiemelt környezettudatos nevelésünket az idén másodjára online módon tartottuk meg. Szokásunkhoz híven most is az év fajai és képződményei köré csoportosítottuk a feladatokat minden tantárgyból az 5. évfolyamon.
Célunk volt a környezettudatos szemléletformálás, a környezeti nevelést célzó élményhét megadása a virtuális térben.
A hét során a környezet - és természetvédelem jelentőségére fókuszáltunk. Igyekeztünk élményszerűen felhívni a gyermekek figyelmét a korszerű technikai eszközök segítségével, a pedagógusok irányításával, mentorálásával a valódi természeti értékeinkre. Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek ne csak megértsék, hanem át is éljék a környezet értékét, jelentőségét, védelmének fontosságát, ami egyben életminőségünket is jelenti.
A gyerekek élményvilágából, munkáiból itt láthatnak egy rövid bemutatót.
Sáriné Kerek Edda
A Fenntarthatósági témahét idei kiemelt témái a következők voltak:
• az erdő, mint ökoszisztéma
• a zöld gazdaság
• a fenntartható közösségek.
A tantestület számos tagja nemes feladatként készült erre a hétre. Igyekeztem a témahét kínálta lehetőségek közül olyan ajánlásokat adni, amelyben bárki megtalálja a számára rokonszenves és megvalósítható tevékenységet. A Fenntarthatósági hét szervezői az online térbe szorult rendezvény ellenére rengeteg megvalósítható programot kínáltak, sok online tanórát is meg lehetett tekinteni a diákokkal, többen a saját elképzeléseiket váltották valóra. Az összes tevékenység -amely a héten megvalósult - elgondolkodtatta a gyerekeket, mit tehetnek személyesen a fenntartható jövőért.
A tanulói aktivitás mértéke mutatja, hogy minden kollégám, aki részt vett a projekt hét munkálkodásaiban, eredményesen és nagy odaadással végezte el a feladatait. Rengeteg szebbnél-szebb produktum érkezett a tanulóktól, ami nyilván nem jöhetett volna létre a kollégák koordináló és pedagógia tevékenysége nélkül. Ezúton is szeretném megköszönni minden résztvevő munkatársam áldozatos munkáját!
A Fenntarthatósági témahét szinte minden tantárgyba beépíthető. Nagyon sokrétű a feldolgozás lehetősége. A projektmódszeres feldolgozás a tantárgyak közötti összefüggések feltárására is lehetőséget ad.
Milyen tevékenységek is folytak az órákon?
Angol órákon sokszínű feladatokat oldottak meg, projekteket készítettek a gyerekek. Megismerkedtek az erdőhöz és a fenntarthatósághoz kapcsolódó angol kifejezésekkel, azok helyes használatával.
Technika és életvitel órákon a kisebbek témája a Fenntartható háztartás volt, melynek keretén belül hulladékokból készítettek perselyt, ill. fűfejet. Hatodik évfolyamtól kezdődően a Fenntartható közlekedés témakörben egy–egy „zöld” közlekedési eszköz bemutatása volt a feladat.
A matematika órákhoz készült projektfüzetek feladatai szorosan kötődtek, maximálisan segítették a környezettudatos személetformálást.
Kémia órán a zöld tetőkkel foglalkoztak. Rengeteg kreatív és szemléletes alkotás született.
Biológia, földrajz és természetismeret órákon az erdőkkel, a zöld közlekedéssel, az ökológia lábnyom kiszámításával és annak csökkentésének lehetőségével, valamint a fenntartható család milyenségével foglalkoztak a tanulók. Mivel a Föld napja is erre a hétre esett, ez is beépült a biológia és a földrajz órákba. Az órák megvalósításához a Jane Goodall intézet bemutató anyagát, a témahét honlapján ajánlott online tanórákat használtuk, valamint a kész óratervekből merítettünk ötleteket.
Történelem órákon is az erdők és a történelem kapcsolatban készítettek a gyerekek projekteket. Az erdő és a fenntarthatóság kapcsolatát, a globalizáció okozta kérdéseket vizsgálták a történelem tükrében.
A rajz és vizuális kultúra tanórákon is az erdő témakörét festették meg a gyerekek.
Az informatika órákba is sikerült bevinni a fenntartható szemléletet, szép alkotások születtek itt is.
Magyar nyelv és irodalom órákon szövegértés fejlesztő feladatokon keresztül foglalkoztak a témahéttel.
Az osztályfőnöki és a testnevelés órák is a fenntarthatóság jegyében zajlottak.
A témahét sokszínűségét gazdagította a héten megvalósult természetvédelemmel foglalkozó hagyományos programunk, a Zöld-projekt is.
A gyerekek a sokcsatornás információ felhasználásával többszörösen tájékozottak lettek a témában és a témahét maximálisan ráirányította a figyelmüket arra a tényre, hogy: Nem a Földünket kell megmenteni, hanem a környezetünket és az emberiséget.
Derecske, 2021. 04. 28.
Karácsonyné Újhelyi Andrea
A 2020/2021-es tanévben is megrendezésre kerül iskolánkban a Fenntarthatósági Témahét Ideje: április 19-23.
Idei kiemelt témák: |
- Az erdő, mint ökoszisztéma - Fenntartható közösségek - Zöld gazdaság |
Számos tanóra e témák köré rendezve lesz megtartva, lesznek feladatok, amelyek elmélyíthetik a tudásotokat ebben a nagyon fontos témában. Remélem, mindenki tanul valami újat és valami fontosat, amivel tehet valamit a jövőnkért!
Vegyetek részt aktívan a foglalkozásokon, mert Ti is sokat tehettek a fenntarthatóbb jövőért!
Karácsonyné Újhelyi Andrea
Összeadás és kivonás gyakorlása környezetvédelmi feladatokon keresztül a 3.c osztályban
2020-ban három témakörről szól a fenntarthatósági témahét: energia, hulladékkeletkezés és egészséges életmód.
A SARS-CoV-2 új koronavírus jött a tavasszal és letarolt mindent. Fenekestül felforgatta az életünket, szokásainkat, emberi kapcsolatainkat, a gazdaságot is. Az oktatás is az online térből folytatódott. A témahetet ez év áprilisában ki is próbáltuk virtuálisan! E módszernek a lényege az volt, hogy tanári irányítással a háttérből a tanulók információt gyűjtöttek az említett témakörökből és véleményt alkotva a választott témában megnyilatkoztak. Az elkészített munkákból itt adunk ízelítőt (ppt, projektmunka, esszé, gyakorlati tervezés). A tavaszi karantén idején a gyerekek sok időt töltöttek otthon a szüleikkel, így sok házi és ház körüli teendőt együtt végzett a család: pl kertészkedtek és főztek. Sok szó esett arról, hogy környezetbarát-e az egészségesnek vélt táplálkozás.
A témahetet október 5-9. között újból megtartottuk csak most a reális térben. Igaz, a fenntarthatóság nem egy héten át fontos, hanem az év minden napján egyaránt. Ezekből a tevékenységekből is egy-egy rövid ismertetőt adunk: pl energia témakörben a vízről tanultak a 3. osztályosok. Az egészséges életmód, a mindennapos, játékos tesiórákon, kerékpártúrákon vagy éppen a tanösvénytúrán valósult meg. Az év legnagyobb tanóráján a 'látványos kémiaórán' a teljes felső tagozat minden reggel 7:45 és 8:00 óra között csodálkozott rá az érdekes tanulói kísérletekre. A hulladék gazdálkodásról, energiatakarékosságról személyes tapasztalatokat mutatunk be mellékletünkben. A témahét programjaiban összesen 375 diákunk vett részt.
A tavaszi időszakról sokat és sokszor beszélgettünk tanítványainkkal, hogy mit is tett velünk és a Földünkkel a COVID-19. Íme álljon itt a beszélgetések konklúziója. A sok negatívum mellett pozitív folyamatok is elindultak. A Föld fellélegzett! Tapasztalhattuk, hogy a korlátozó intézkedések hatására élhetőbbé vált környezetünk. A levegő minősége érezhetően javult, a szállópor, szén-dioxid nitrogén-oxidok értékei évtizedekkel ezelőtt mért szintre csökkentek. Vizek váltak ismét átláthatóvá a környezeti terhelés csökkentésével. Erdei állatok sétáltak az elnéptelenedett városok utcáin. A természet kezdte visszahódítani életterét. (Forrás: www.ingreen.hu)
Sáriné Kerek Edda
tanár
A tavasszal elhalasztott témahetet október 5-9. között tartottuk. A 3. c osztály volt az egyik az alsó tagozaton, amelyik csatlakozott a programhoz. A lényege az volt, hogy ezen a héten minden tanítási órán foglalkoztunk a környezetünk és az egészségünk védelmével. Mi, pedagógusok próbáltunk változatos, érdekes, játékos feladatokkal és módszerekkel ráirányítani a gyerekek figyelmét, milyen fontos ezekre jobban odafigyelni.
Környezetszennyezésről és ennek megelőzéséről olvastak és dolgoztak fel ismeretterjesztő szövegeket, szó volt a hagyományos és megújuló energiaforrásokról, a víz hasznáról, a vele való takarékoskodásról. Megismerték, és bemutatták egymásnak az év állatait. Beszélgettünk a vásárlási szokásokról, milyen a tudatos vásárlás, hogyan válogassuk szét a hulladékot, mi kerülhet a komposztba? Mi a haszontalan szemét, és mit lehet újra hasznosítani?
Ezen a héten egyik nagymama kertje volt a kerékpáros kirándulásunk célja. Kati néni kertjében néztünk szét, és beszélgettünk arról, hogy miért jobb a kertünkben termelt zöldséget, gyümölcsöt fogyasztani?
Nyelvtan és fogalmazás óráink témáit is a környezet és egészségvédelem adta. Erről alkottak különböző mondatfajtákat. Énekórákon növényekről, állatokról, természetről, évszakokról szóló dalinkat ismételtük. Etika óránk témája az egészséges életmód valamint a szabadidő hasznos eltöltése volt. Hiszen a harmonikus, kiegyensúlyozott családi élet is az egészség fontos eleme, segít oldani a feszültséget, stresszt.
Matematika órákba is becsempészte Ági néni a környezet- és egészségvédelem gondolatát. A technika és rajz órák is az újrahasznosítás jegyében teltek. Csodás alkotások születtek a régi újságpapírokból, WC-papír gurigákból, pet-palackokból.
A gyerekek örömmel vettek részt ezeken az órákon, lelkesen végezték egyénileg, párokban és csoportokban a feladatokat. Nemcsak a hét témájához, hanem egymáshoz is közelebb kerültek. Az együttes tevékenykedés, közös cél és jó hangulat összébb hozta a közösséget.
Remélhetőleg a tartalmából is megőriznek valamit, és jobban odafigyelnek a saját egészségükre, a környezetükre.
Köszönet a munkából részt vállaló munkatársaimnak: Hack Ágnes és Kindris Marianna tanítónéniknek, és Bence mamájának, Kati néninek.
Gulácsi Ilona
Cél: Fenntarthatóság és környezettudatos szemlélet fejlesztése. A vizek, ivóvizek védelme. A víztakarékosság, az édesvízkészlet védelme, fontosságának felismerése.
Ezen a napon az iskola felső tagozata különböző vizes feladatok teljesítésével bővítette ismereteit a víz jelentőségéről az ember életében.
Minden osztály öt csoporttal vett részt az Egy csepp vízből című játékos feladatok megoldásában. Az első csoport tagjai a természetes vizeket vizsgálták: ásványvíz, uszodavíz, pocsolyavíz, gyógyvíz. A vizsgálat eredményét egy feladatlapon rögzítették. Az anyanyelvi csoportok egy újságcikket értelmeztek: Anna-víz, az örök gyógyforrás majd közmondásokat magyaráztak meg a vízzel kapcsolatban.
A szerepjátékcsoportok: Csapvíz – ásványvíz? Mit igyunk? - érveltek pro-és kontra.
A matematikacsoportok a Föld vízkészletének modellezésével foglalkoztak. Az elvégzett feladatok kapcsolódtak a víztakarékossághoz.
A művészeti csoportok a változó vízről készítettek alkotásokat A Tisza című népmonda alapján.
A nap zárásaként a teljes felső tagozat az iskola udvarán elénekelt egy Tiszáról szóló népdalt és Nagy Panna 8.c osztályos tanuló előadásában meghallgattuk a Föld dalát.
Az osztályok által végzett feladatok produktumaiból kiállítást rendeztünk, ahol bárki tájékozódhatott a Fenntarthatósági Témanapunk eseményeiről.
Sáriné Kerek Edda
tanár
Modul címe: „Egy csepp vízből” ; „A vízipók birodalmában”; „Zsákban hozzák a meleget!”
Projekt készítője: Nagy Ildikó és Pányáné Vályi Marianna
Projekt időtartama: 2019. március 18-22.
Projekt helyszínei:
• Derecskei Bocskai István Ált. Isk. és AMI Lengyel utcai telephelye
• Patkós-tó
• Derecskei Vízmű telephelyei
• Derecskei Tanuszoda
• Derecskei Városi Művelődési Központ és Könyvtár
Projekt résztvevői: 2.a és 2.b osztályok
A projekt megvalósításában közreműködött: Békésiné Arany Ágnes, Nagyné Szegedi Ildikó és Hatháziné Szilágyi Erzsébet
A projektválasztás indoklása:
Számunkra fontos az egészséges élet, a környezetünk megismerése, védelme.
Ezért már kisiskolás korban felhívjuk a tanulóink figyelmét a Földet károsító veszélyforrások megismerésére.
Iskolánk korábban elnyerte az ÖKO-iskola címet, ez is motivált minket abban, hogy részt vegyünk a projekt megvalósításában.
Rendszeresen csatlakozik intézményünk a Te szedd! mozgalomhoz.
A víz az élet forrása, nélküle nincs élet. Ezért a víz védelme, az ivóvizek megóvása mindenkinek kötelessége. Ez globális feladat.
Legfontosabb célunk tehát, hogy tudatosítsuk a víz szerepének, védelmének jelentőségét tanítványainkban.
További céljaink:
- fenntarthatóság és környezettudatos szemlélet kialakítása
- vizek, ivóvizek védelme
- közvetlen környezetünk megismerése, védelme
- az édesvíz-készlet védelme, fontosságának felismerése
- víztakarékosság
- személyiségfejlesztés
- környezettudatos magatartásforma kialakítása
- a környezettel, környezetvédelemmel kapcsolatos vizsgálódások, megfigyelések végzése
- az élményszerzés lehetőségének biztosítása
- a mikroszkóp és nagyító használatának bemutatása
Időterv:
2019. március 18. hétfő |
Szabadidős foglalkozás: Ráhangoló, projektnyitó Albert mondja, a természet jobban tudja: Víz nélkül nincs időjárás 2. mesét megnézzük, majd beszélgetés a látottakról. |
Testnevelés. Kerékpáros kirándulás a horgásztóhoz, mintavétel, természetes vizek megfigyelése, vizsgálat nagyítóval. |
2019. március 19. kedd |
Matematika: Matematikai szöveges feladatok a mindennapi vízfogyasztáshoz kapcsolódóan. Az űrtartalommérése és mértékegységei. Magyar irodalom: szövegfeldolgozás, szólások, közmondások értelmezése. |
Feladatlap: 1. sz. melléklet mérőedények, IKT eszköz Interaktív feladat: 2. sz. melléklet Csoportmunka |
2019. március 20. szerda |
Környezetismeret-könyvtári foglalkozás Mitől finom a víz?- különböző vízminták kóstolása. Vízvizsgálati feladatlap kitöltése. Vizeink védelme. Hogyan takarékoskodhatunk a vízzel? |
Vízminták, nagyító, mikroszkóp, feladatlap. Könyvtárlátogatás. Csoportmunka |
2019. március 21. csütörtök |
Rajz: A víz a művészetekben. 3D-s akvárium tervezése és készítése. Benedek Elek: A Tisza c. mondájához illusztráció készítése. |
Vízfesték, ecset, youtube: képek és kisfilmek a Tiszáról. |
2019. március 22. péntek |
Technika: Kiállítás rendezése az elkészült munkáinkból. Játékos vetélkedő: középpontban a víz. Szabadidős foglalkozás: Séta a tanuszodához, látogatás az uszodában. Részvétel a Te szedd! mozgalomban. |
Tanítványaink először vettek részt projekt-héten. Az újdonság varázsával hatott rájuk, hogy külső helyszíneken tartottuk az órák egy részét. Legnagyobb örömmel a kerékpáros túrát fogadták. A kirándulás során különböző vízmintákat gyűjtöttünk, amelyek nagyítós és mikroszkópos vizsgálata is érdekes, új feladat volt számukra.
A projekt nyitónapján közösen megnéztük az Albert mondja... c. rajzfilmet, amit a gyerekek korábban nem ismertek és nagy tetszéssel fogadták.
Matematika órán a víz háztartási felhasználásával kapcsolatos szám- és szöveges feladatokat oldottak meg interaktív tábla és feladatlap segítségével. Izgalmas volt azzal szembesülniük, hogy egy család milyen sok vizet fogyaszt a hétköznapi tevékenységek során. Megosztották tapasztalataikat víztakarékossági szokásaikról.
Irodalom órán az olvasott szöveghez kapcsolódóan érdekes feladatokat oldottak meg csoport- és páros- munkában. Nagy sikert aratott a szófelhős játék.
Környezetismeret órán különböző vízmintákat vizsgáltunk nagyító és mikroszkóp segítségével. Mikroszkópot korábban még senki nem használt. Nagy örömmel próbálták ki használatát. Csodálkozva tapasztalták, hogy a természetes vizekben milyen sok apró élőlény van. Többféle–kereskedelemben kapható- ásványvizet is megkóstolhattak.
Délután könyvtári foglalkozáson vettünk részt, melynek kezdeteként egy mesét hallgattak meg a víz körforgásáról. Majd a víztakarékossággal kapcsolatos feladatokat oldottak meg csoportmunkában.
Rajz órán először megismerkedtek a Tisza keletkezéséről szóló népmondával, majd a 2. b-sek 3D-s akváriumot készítettek szabadon választott technikával a 2. a-sok pedig meseillusztrációt rajzoltak a mondához.
A projekt záró napján a két osztály közösen kiállítást rendezett az elkészült munkákból, majd játékos vetélkedőn vettek részt. Délután a napközis foglalkozás keretein belül bekapcsolódtunk a Te szedd! mozgalomba, és a számunkra kijelölt területet megtisztítottuk. Fogadalmat tettünk környezetünk megóvására.
Tanulságos, élményekben gazdag hetet tudhattunk magunk mögött.