• Zöld projekt 2021

    Az év madara: cigánycsuk.

    Kiemelt környezettudatos nevelésünket az idén másodjára online módon tartottuk meg. Szokásunkhoz híven most is az év fajai és képződményei köré csoportosítottuk a feladatokat minden tantárgyból az 5. évfolyamon.
    Célunk volt a környezettudatos szemléletformálás, a környezeti nevelést célzó élményhét megadása a virtuális térben.
    A hét során a környezet - és természetvédelem jelentőségére fókuszáltunk. Igyekeztünk élményszerűen felhívni a gyermekek figyelmét a korszerű technikai eszközök segítségével, a pedagógusok irányításával, mentorálásával a valódi természeti értékeinkre. Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek ne csak megértsék, hanem át is éljék a környezet értékét, jelentőségét, védelmének fontosságát, ami egyben életminőségünket is jelenti.
    A gyerekek élményvilágából, munkáiból itt láthatnak egy rövid bemutatót.

    Sáriné Kerek Edda


  • FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT A FELSŐ TAGOZATOS OSZTÁLYOKBAN

  • FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT AZ ALSÓ TAGOZATOS OSZTÁLYOKBAN

  • A fenntarthatósági témahét első órájának összefoglalása

  • Fenntarthatósági Témahét a Derecskei Bocskai István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában

    A hét mottója:
    „Minden egyes apró cselekedet számít. Mindenki tehet a változásért, minden egyes nap, és minden egyes percben, hogy jobb legyen a világ.“
    Dr. Jane Goodall

    A Fenntarthatósági témahét idei kiemelt témái a következők voltak:

    • az erdő, mint ökoszisztéma
    • a zöld gazdaság
    • a fenntartható közösségek.

    A tantestület számos tagja nemes feladatként készült erre a hétre. Igyekeztem a témahét kínálta lehetőségek közül olyan ajánlásokat adni, amelyben bárki megtalálja a számára rokonszenves és megvalósítható tevékenységet. A Fenntarthatósági hét szervezői az online térbe szorult rendezvény ellenére rengeteg megvalósítható programot kínáltak, sok online tanórát is meg lehetett tekinteni a diákokkal, többen a saját elképzeléseiket váltották valóra. Az összes tevékenység -amely a héten megvalósult - elgondolkodtatta a gyerekeket, mit tehetnek személyesen a fenntartható jövőért.
    A tanulói aktivitás mértéke mutatja, hogy minden kollégám, aki részt vett a projekt hét munkálkodásaiban, eredményesen és nagy odaadással végezte el a feladatait. Rengeteg szebbnél-szebb produktum érkezett a tanulóktól, ami nyilván nem jöhetett volna létre a kollégák koordináló és pedagógia tevékenysége nélkül. Ezúton is szeretném megköszönni minden résztvevő munkatársam áldozatos munkáját!
    A Fenntarthatósági témahét szinte minden tantárgyba beépíthető. Nagyon sokrétű a feldolgozás lehetősége. A projektmódszeres feldolgozás a tantárgyak közötti összefüggések feltárására is lehetőséget ad.
    Milyen tevékenységek is folytak az órákon?
    Angol órákon sokszínű feladatokat oldottak meg, projekteket készítettek a gyerekek. Megismerkedtek az erdőhöz és a fenntarthatósághoz kapcsolódó angol kifejezésekkel, azok helyes használatával.
    Technika és életvitel órákon a kisebbek témája a Fenntartható háztartás volt, melynek keretén belül hulladékokból készítettek perselyt, ill. fűfejet. Hatodik évfolyamtól kezdődően a Fenntartható közlekedés témakörben egy–egy „zöld” közlekedési eszköz bemutatása volt a feladat.
    A matematika órákhoz készült projektfüzetek feladatai szorosan kötődtek, maximálisan segítették a környezettudatos személetformálást.
    Kémia órán a zöld tetőkkel foglalkoztak. Rengeteg kreatív és szemléletes alkotás született. Biológia, földrajz és természetismeret órákon az erdőkkel, a zöld közlekedéssel, az ökológia lábnyom kiszámításával és annak csökkentésének lehetőségével, valamint a fenntartható család milyenségével foglalkoztak a tanulók. Mivel a Föld napja is erre a hétre esett, ez is beépült a biológia és a földrajz órákba. Az órák megvalósításához a Jane Goodall intézet bemutató anyagát, a témahét honlapján ajánlott online tanórákat használtuk, valamint a kész óratervekből merítettünk ötleteket.
    Történelem órákon is az erdők és a történelem kapcsolatban készítettek a gyerekek projekteket. Az erdő és a fenntarthatóság kapcsolatát, a globalizáció okozta kérdéseket vizsgálták a történelem tükrében.
    A rajz és vizuális kultúra tanórákon is az erdő témakörét festették meg a gyerekek. Az informatika órákba is sikerült bevinni a fenntartható szemléletet, szép alkotások születtek itt is.
    Magyar nyelv és irodalom órákon szövegértés fejlesztő feladatokon keresztül foglalkoztak a témahéttel.
    Az osztályfőnöki és a testnevelés órák is a fenntarthatóság jegyében zajlottak.
    A témahét sokszínűségét gazdagította a héten megvalósult természetvédelemmel foglalkozó hagyományos programunk, a Zöld-projekt is.
    A gyerekek a sokcsatornás információ felhasználásával többszörösen tájékozottak lettek a témában és a témahét maximálisan ráirányította a figyelmüket arra a tényre, hogy: Nem a Földünket kell megmenteni, hanem a környezetünket és az emberiséget.

    Derecske, 2021. 04. 28.

    Karácsonyné Újhelyi Andrea


  • FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT 2021.

    „Minden egyes apró cselekedet számít. Mindenki tehet a változásért, minden egyes nap, és minden egyes percben, hogy jobb legyen a világ.“
    – Dr. Jane Goodall

    Kedves Gyerekek!

    A 2020/2021-es tanévben is megrendezésre kerül iskolánkban a Fenntarthatósági Témahét Ideje: április 19-23.

    Idei kiemelt témák:


    - Az erdő, mint ökoszisztéma
    - Fenntartható közösségek
    - Zöld gazdaság

    Számos tanóra e témák köré rendezve lesz megtartva, lesznek feladatok, amelyek elmélyíthetik a tudásotokat ebben a nagyon fontos témában. Remélem, mindenki tanul valami újat és valami fontosat, amivel tehet valamit a jövőnkért!
    Vegyetek részt aktívan a foglalkozásokon, mert Ti is sokat tehettek a fenntarthatóbb jövőért!

    Karácsonyné Újhelyi Andrea

  • FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT

    2020. október 7.

    Összeadás és kivonás gyakorlása környezetvédelmi feladatokon keresztül a 3.c osztályban

    Óravázlat letöltése
  • Fenntarthatósági Témahét

    2020. október 5-9.

    2020-ban három témakörről szól a fenntarthatósági témahét: energia, hulladékkeletkezés és egészséges életmód.

    A SARS-CoV-2 új koronavírus jött a tavasszal és letarolt mindent. Fenekestül felforgatta az életünket, szokásainkat, emberi kapcsolatainkat, a gazdaságot is. Az oktatás is az online térből folytatódott. A témahetet ez év áprilisában ki is próbáltuk virtuálisan! E módszernek a lényege az volt, hogy tanári irányítással a háttérből a tanulók információt gyűjtöttek az említett témakörökből és véleményt alkotva a választott témában megnyilatkoztak. Az elkészített munkákból itt adunk ízelítőt (ppt, projektmunka, esszé, gyakorlati tervezés). A tavaszi karantén idején a gyerekek sok időt töltöttek otthon a szüleikkel, így sok házi és ház körüli teendőt együtt végzett a család: pl kertészkedtek és főztek. Sok szó esett arról, hogy környezetbarát-e az egészségesnek vélt táplálkozás.

    A témahetet október 5-9. között újból megtartottuk csak most a reális térben. Igaz, a fenntarthatóság nem egy héten át fontos, hanem az év minden napján egyaránt. Ezekből a tevékenységekből is egy-egy rövid ismertetőt adunk: pl energia témakörben a vízről tanultak a 3. osztályosok. Az egészséges életmód, a mindennapos, játékos tesiórákon, kerékpártúrákon vagy éppen a tanösvénytúrán valósult meg. Az év legnagyobb tanóráján a 'látványos kémiaórán' a teljes felső tagozat minden reggel 7:45 és 8:00 óra között csodálkozott rá az érdekes tanulói kísérletekre. A hulladék gazdálkodásról, energiatakarékosságról személyes tapasztalatokat mutatunk be mellékletünkben. A témahét programjaiban összesen 375 diákunk vett részt.

    A tavaszi időszakról sokat és sokszor beszélgettünk tanítványainkkal, hogy mit is tett velünk és a Földünkkel a COVID-19. Íme álljon itt a beszélgetések konklúziója. A sok negatívum mellett pozitív folyamatok is elindultak. A Föld fellélegzett! Tapasztalhattuk, hogy a korlátozó intézkedések hatására élhetőbbé vált környezetünk. A levegő minősége érezhetően javult, a szállópor, szén-dioxid nitrogén-oxidok értékei évtizedekkel ezelőtt mért szintre csökkentek. Vizek váltak ismét átláthatóvá a környezeti terhelés csökkentésével. Erdei állatok sétáltak az elnéptelenedett városok utcáin. A természet kezdte visszahódítani életterét. (Forrás: www.ingreen.hu)

    Sáriné Kerek Edda
    tanár

  • A víz
    2020. október 6.


    Az óraterv és mellékleteinek letöltése

    Fenntarthatósági témahét értékelése

    A tavasszal elhalasztott témahetet október 5-9. között tartottuk. A 3. c osztály volt az egyik az alsó tagozaton, amelyik csatlakozott a programhoz. A lényege az volt, hogy ezen a héten minden tanítási órán foglalkoztunk a környezetünk és az egészségünk védelmével. Mi, pedagógusok próbáltunk változatos, érdekes, játékos feladatokkal és módszerekkel ráirányítani a gyerekek figyelmét, milyen fontos ezekre jobban odafigyelni.

    Környezetszennyezésről és ennek megelőzéséről olvastak és dolgoztak fel ismeretterjesztő szövegeket, szó volt a hagyományos és megújuló energiaforrásokról, a víz hasznáról, a vele való takarékoskodásról. Megismerték, és bemutatták egymásnak az év állatait. Beszélgettünk a vásárlási szokásokról, milyen a tudatos vásárlás, hogyan válogassuk szét a hulladékot, mi kerülhet a komposztba? Mi a haszontalan szemét, és mit lehet újra hasznosítani?

    Ezen a héten egyik nagymama kertje volt a kerékpáros kirándulásunk célja. Kati néni kertjében néztünk szét, és beszélgettünk arról, hogy miért jobb a kertünkben termelt zöldséget, gyümölcsöt fogyasztani?

    Nyelvtan és fogalmazás óráink témáit is a környezet és egészségvédelem adta. Erről alkottak különböző mondatfajtákat. Énekórákon növényekről, állatokról, természetről, évszakokról szóló dalinkat ismételtük. Etika óránk témája az egészséges életmód valamint a szabadidő hasznos eltöltése volt. Hiszen a harmonikus, kiegyensúlyozott családi élet is az egészség fontos eleme, segít oldani a feszültséget, stresszt.

    Matematika órákba is becsempészte Ági néni a környezet- és egészségvédelem gondolatát. A technika és rajz órák is az újrahasznosítás jegyében teltek. Csodás alkotások születtek a régi újságpapírokból, WC-papír gurigákból, pet-palackokból.

    A gyerekek örömmel vettek részt ezeken az órákon, lelkesen végezték egyénileg, párokban és csoportokban a feladatokat. Nemcsak a hét témájához, hanem egymáshoz is közelebb kerültek. Az együttes tevékenykedés, közös cél és jó hangulat összébb hozta a közösséget.

    Remélhetőleg a tartalmából is megőriznek valamit, és jobban odafigyelnek a saját egészségükre, a környezetükre.

    Köszönet a munkából részt vállaló munkatársaimnak: Hack Ágnes és Kindris Marianna tanítónéniknek, és Bence mamájának, Kati néninek.

    Gulácsi Ilona

    Képek a témahétről és a néhány diák munkája

  • 2018-2019

    FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT


    Fenntarthatósági Témanap
    2019. 03. 22.
    Egy csepp vízből


    Vízvizsgálat, víztakarékosság, vízvédelem


    Cél: Fenntarthatóság és környezettudatos szemlélet fejlesztése. A vizek, ivóvizek védelme. A víztakarékosság, az édesvízkészlet védelme, fontosságának felismerése.

    Ezen a napon az iskola felső tagozata különböző vizes feladatok teljesítésével bővítette ismereteit a víz jelentőségéről az ember életében.

    Minden osztály öt csoporttal vett részt az Egy csepp vízből című játékos feladatok megoldásában. Az első csoport tagjai a természetes vizeket vizsgálták: ásványvíz, uszodavíz, pocsolyavíz, gyógyvíz. A vizsgálat eredményét egy feladatlapon rögzítették. Az anyanyelvi csoportok egy újságcikket értelmeztek: Anna-víz, az örök gyógyforrás majd közmondásokat magyaráztak meg a vízzel kapcsolatban.

    A szerepjátékcsoportok: Csapvíz – ásványvíz? Mit igyunk? - érveltek pro-és kontra.

    A matematikacsoportok a Föld vízkészletének modellezésével foglalkoztak. Az elvégzett feladatok kapcsolódtak a víztakarékossághoz. A művészeti csoportok a változó vízről készítettek alkotásokat A Tisza című népmonda alapján.

    A nap zárásaként a teljes felső tagozat az iskola udvarán elénekelt egy Tiszáról szóló népdalt és Nagy Panna 8.c osztályos tanuló előadásában meghallgattuk a Föld dalát.

    Az osztályok által végzett feladatok produktumaiból kiállítást rendeztünk, ahol bárki tájékozódhatott a Fenntarthatósági Témanapunk eseményeiről.

    Sáriné Kerek Edda
    tanár

    Képek
  • FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT


    Modul címe: „Egy csepp vízből” ; „A vízipók birodalmában”; „Zsákban hozzák a meleget!”

    Projekt készítője: Nagy Ildikó és Pányáné Vályi Marianna
    Projekt időtartama: 2019. március 18-22.
    Projekt helyszínei:
    • Derecskei Bocskai István Ált. Isk. és AMI Lengyel utcai telephelye
    • Patkós-tó
    • Derecskei Vízmű telephelyei
    • Derecskei Tanuszoda
    • Derecskei Városi Művelődési Központ és Könyvtár

    Projekt résztvevői: 2.a és 2.b osztályok
    A projekt megvalósításában közreműködött: Békésiné Arany Ágnes, Nagyné Szegedi Ildikó és Hatháziné Szilágyi Erzsébet

    A projektválasztás indoklása:
    Számunkra fontos az egészséges élet, a környezetünk megismerése, védelme.
    Ezért már kisiskolás korban felhívjuk a tanulóink figyelmét a Földet károsító veszélyforrások megismerésére.
    Iskolánk korábban elnyerte az ÖKO-iskola címet, ez is motivált minket abban, hogy részt vegyünk a projekt megvalósításában.
    Rendszeresen csatlakozik intézményünk a Te szedd! mozgalomhoz.
    A víz az élet forrása, nélküle nincs élet. Ezért a víz védelme, az ivóvizek megóvása mindenkinek kötelessége. Ez globális feladat.
    Legfontosabb célunk tehát, hogy tudatosítsuk a víz szerepének, védelmének jelentőségét tanítványainkban.

    További céljaink:
    - fenntarthatóság és környezettudatos szemlélet kialakítása
    - vizek, ivóvizek védelme
    - közvetlen környezetünk megismerése, védelme
    - az édesvíz-készlet védelme, fontosságának felismerése
    - víztakarékosság
    - személyiségfejlesztés
    - környezettudatos magatartásforma kialakítása
    - a környezettel, környezetvédelemmel kapcsolatos vizsgálódások, megfigyelések végzése
    - az élményszerzés lehetőségének biztosítása
    - a mikroszkóp és nagyító használatának bemutatása

    Időterv:

    2019.
    március
    18.
    hétfő
    Szabadidős foglalkozás:
    Ráhangoló, projektnyitó
    Albert mondja, a természet jobban tudja: Víz nélkül nincs időjárás 2. mesét megnézzük, majd beszélgetés a látottakról.
    Testnevelés. Kerékpáros kirándulás a horgásztóhoz, mintavétel, természetes vizek megfigyelése, vizsgálat nagyítóval.
    2019.
    március
    19.
    kedd
    Matematika:
    Matematikai szöveges feladatok a mindennapi vízfogyasztáshoz kapcsolódóan. Az űrtartalommérése és mértékegységei.
    Magyar irodalom:
    szövegfeldolgozás, szólások, közmondások értelmezése.
    Feladatlap: 1. sz. melléklet mérőedények, IKT eszköz Interaktív feladat: 2. sz. melléklet
    Csoportmunka
    2019.
    március
    20.
    szerda
    Környezetismeret-könyvtári foglalkozás
    Mitől finom a víz?- különböző vízminták kóstolása. Vízvizsgálati feladatlap kitöltése. Vizeink védelme. Hogyan takarékoskodhatunk a vízzel?
    Vízminták, nagyító, mikroszkóp, feladatlap. Könyvtárlátogatás.
    Csoportmunka
    2019.
    március
    21.
    csütörtök
    Rajz:
    A víz a művészetekben. 3D-s akvárium tervezése és készítése.
    Benedek Elek: A Tisza c. mondájához illusztráció készítése.
    Vízfesték, ecset, youtube: képek és kisfilmek a Tiszáról.
    2019.
    március
    22.
    péntek
    Technika:
    Kiállítás rendezése az elkészült munkáinkból. Játékos vetélkedő: középpontban a víz. Szabadidős foglalkozás:
    Séta a tanuszodához, látogatás az uszodában. Részvétel a Te szedd! mozgalomban.

    Összegzés:

    Tanítványaink először vettek részt projekt-héten. Az újdonság varázsával hatott rájuk, hogy külső helyszíneken tartottuk az órák egy részét. Legnagyobb örömmel a kerékpáros túrát fogadták. A kirándulás során különböző vízmintákat gyűjtöttünk, amelyek nagyítós és mikroszkópos vizsgálata is érdekes, új feladat volt számukra.

    A projekt nyitónapján közösen megnéztük az Albert mondja... c. rajzfilmet, amit a gyerekek korábban nem ismertek és nagy tetszéssel fogadták. Matematika órán a víz háztartási felhasználásával kapcsolatos szám- és szöveges feladatokat oldottak meg interaktív tábla és feladatlap segítségével. Izgalmas volt azzal szembesülniük, hogy egy család milyen sok vizet fogyaszt a hétköznapi tevékenységek során. Megosztották tapasztalataikat víztakarékossági szokásaikról.

    Irodalom órán az olvasott szöveghez kapcsolódóan érdekes feladatokat oldottak meg csoport- és páros- munkában. Nagy sikert aratott a szófelhős játék. Környezetismeret órán különböző vízmintákat vizsgáltunk nagyító és mikroszkóp segítségével. Mikroszkópot korábban még senki nem használt. Nagy örömmel próbálták ki használatát. Csodálkozva tapasztalták, hogy a természetes vizekben milyen sok apró élőlény van. Többféle–kereskedelemben kapható- ásványvizet is megkóstolhattak.

    Délután könyvtári foglalkozáson vettünk részt, melynek kezdeteként egy mesét hallgattak meg a víz körforgásáról. Majd a víztakarékossággal kapcsolatos feladatokat oldottak meg csoportmunkában.

    Rajz órán először megismerkedtek a Tisza keletkezéséről szóló népmondával, majd a 2. b-sek 3D-s akváriumot készítettek szabadon választott technikával a 2. a-sok pedig meseillusztrációt rajzoltak a mondához.

    A projekt záró napján a két osztály közösen kiállítást rendezett az elkészült munkákból, majd játékos vetélkedőn vettek részt. Délután a napközis foglalkozás keretein belül bekapcsolódtunk a Te szedd! mozgalomba, és a számunkra kijelölt területet megtisztítottuk. Fogadalmat tettünk környezetünk megóvására.

    Tanulságos, élményekben gazdag hetet tudhattunk magunk mögött.