2017-2018

FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT

  • Modul címe: Piacon vagy szupermarketben
    Projekt készítője: Kunné Gál Edit, Kiss Irma
    Projekt időtartama: 2018. április 23-27.
    Projekt helyszínei: Derecskei Bocskai István Általános Iskola és AMI
    Lengyel utcai telephely, Derecskei őstermelők, vállalkozók
    Projekt résztvevői: 3.b-4.c osztályok


    A témaválasztás indoklása:
    Globális felmelegedés, vízhiány, csökkenő energiakészlet, klímaváltozás, ezek a veszélyek fenyegetik Földünket, ha gyorsan nem változtatunk szemléletünkön és magatartásunkon. A környezet védelme és a fenntarthatóság érdekében egyre több civil, szervezet és önkormányzat tesz lépéseket, kezdeményezéseket. A szemléletváltás gyermekkorban a leghatékonyabb, ezért szükséges, hogy már iskolás korban megismerjék a téma fontosságát és felfigyeljenek személyes érintettségükre, hiszen kis odafigyeléssel ők is sokat tehetnek a Föld védelméért. Az idei Témahéten olyan foglalkozásokat tartottunk, amelyek újszerű pedagógia módszerek alkalmazását tették lehetővé - pl. projektmódszer, digitális módszerek - ezzel is segítve a fenntarthatóság témájának élményszerűbb elterjesztését.

    Célok:
    A fogyasztói kultúra fejlesztése és a tudatos, kritikus fogyasztói magatartás kialakítása, fejlesztése a tanulókban.
    A szociális és társadalmi kompetenciák tudatos fejlesztése.
    Egészséges életmódra nevelés.
    Összefüggések megismerése a mennyiség, minőség és az ár között.
    Elgondolkodtatni a gyerekeket, hogy ők is képesek sok mindenen változtatni azzal, hogy a vásárlásaik során döntéseket hoznak.

    Előkészületek:
    04. 19. Csoportalakítás, napi menü összeállítása, recept alapján a hozzávalók összeírása
    Környezettudatos viselkedés, Takarékosság, Újrahasznosítás
    Zöldségek (borsó, bab) ültetése poharakba
    A növények gondozása folyamatos

    04. 20. Séta a helyi piacra, Megfigyelés: mi kapható az ebédhez, mennyiért? Miért jobb a hazai termék?
    Látogatás a zöldségesben, Megfigyelés: mi kapható az ebédhez, mennyiért? Honnan származnak a termékek?
    A Föld napja alkalmából közös éneklés (Gyújts egy gyertyát…)

    04. 21. Rövidfilmek a tudatos vásárlásról (12 pont, Cetlivel, vagy a nélkül?)

    04. 23. Rajz: Virágkaspók készítése pet palackok újrahasznosításával Magyar irodalom: Fűben, fában orvosság c. olvasmány feldolgozása
    04. 24. Magyar nyelv: A piac illetve üzlet látogatás során szerzett tapasztalatok megfogalmazása írásban.
    Matematika: Melyik gyümölcs mennyit utazik mire az asztalunkra kerül? Írásbeli műveletek játékos gyakorlása
    04. 25. Technika: Mozaikkép készítése kupakok újrahasznosításával
    Ének: Én elmentem a vásárba c. daltanulás, bábjáték Gyalogtúra Kati és Márti kertjébe (Interjúkészítés a munkáról, termékekről, eladásról valamint a saját kezűleg termelt növények előnyeiről)
    Látogatás egy családnál: Az édesanya (Jakab Andrea) bemutatta, miket, hogyan készít házilag a kertjük terméseiből, ill. háziállataik gondozását, hasznát (aszalás, lekvár főzés, befőttek, szörpök, rostos lé, darált zöldség, paradicsom, paprika sűrítmény, száraztészta, sütemény… csibekeltetés, kiskacsák, gyöngytyúkok, pulykák)
    04. 26. Környezetismeret: A pohárban nevelt növények megfigyelése, a növények fejlődési szakaszainak ábrázolása Iskolai ebédlő: Gyümölcs és zöldségsaláta készítés, kóstolás a Jóléti Szolgálat Alapítvány támogatásával
    04. 27. Kiselőadás: Derecskei házi sajtkészítés PPT Ea: Gyugos Bence ( GYUGOS –SAJT), Sajtkóstolás
    A tanulók reflexiói az elmúlt hét eseményeiről, tapasztalatairól

    Utómunkálatok
    05.02 Kirándulás a Tisza-tavi Ökocentrumba Jóléti Szolgálat Alapítvány támogatásával A tó élővilágát bemutató kisfilm, a kiállítások és a szakvezetés segítségével felhívtuk tanulóink figyelmét közvetlen környezetünk értékeire, szépségére, valamint annak védelmére, megóvásának fontosságára.

    Forrás: Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet XXI. századi közoktatás (fejlesztés, koordináció) TÁMOP-3.1.1-11/1-2012-0001 (II. szakasz) projekt „A nevelés-oktatás fejlesztése, komplex pilot programok”című alprojekt keretében kidolgozott Ökoiskolai nevelési- oktatási program részben felhasználva.

    Összeállította, koordinálta: Kunné Gál Edit, Kiss Irma
    Megvalósításban közreműködött: Tóthné Szegedi Ágnes

  • FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT A 2.A OSZTÁLYBAN

    Mindannyiunk számára fontos az egészségünk és a környezetünk védelme. Szeretnénk ezt az érzést és gondolatot tanítványainkba is átültetni, ezért keressük a módszereket, ötleteket, hogy őket környezettudatos emberekké formáljuk. A lehetséges projektek közül így mi a Fenntartható jövőt választottuk, április 23-27 között. Ez nem azt jelenti, hogy máskor nem kerül elő ez a téma, de ezen a héten fokozottan, csaknem minden tanítási órán és azon kívül is az egészséges életmóddal, a környezetvédelemmel, takarékossággal foglalkoztunk.

    Az osztály négy csoportban dolgozott és minden megoldott feladatot mappába gyűjtve saját lap-bookot készített. Kedvenceik az állatok, az év állatairól (vándorsólyom, földikutya, óriás szitakötő, elevenszülő gyík) fürtábrát készítve bemutatták azokat a társaiknak. A 4. d osztállyal rendszeres könyvtárba járóként ez alkalommal a fenntarthatóság témába vágó könyveket kölcsönöztünk, és az előző környezetismeret órákon is a megújuló energiákkal, víz és energiatakarékossági praktikákkal ismerkedtünk. Ehhez kapcsolódva töltöttünk egy órát az informatika teremben az Energiakaland című internetes játékkal. A játék megismerteti a gyerekekkel, hogyan takarékoskodjanak otthon a vízzel, gázzal, fűtéssel, energiával.

    Kaptunk egy központi ajánlást, ami a tudatos fogyasztói magatartással kapcsolatos. Ennek lényege a piacon és a szupermarketben való vásárlás összehasonlítása, és annak megtapasztalása, hogy a helyi friss termék fogyasztása nemcsak egészségesebb és olcsóbb, de sokkal környezetkímélőbb is. Ugyanis a feldolgozás vizet, energiát fogyaszt, a szállítás környezetet szennyez, a csomagolóanyagok hulladékként halmozódnak. Az eredeti ajánláshoz hozzátettük egy ebéd „elkészítését”. Szakácskönyvből kiírták a hozzávalókat, és ezeket keresték a piacon, és a boltban, összehasonlítva a termékeket és az árakat. Megismertük a Tudatos vásárló 12 pontját egy kisfilmből. Az is bebizonyosodott, jobb cédulával, bevásárlószatyorral vagy kosárral elindulni. Az újrahasznosítás lehetőségeit tanulmányoztuk, kiemelve a szelektív hulladékgyűjtés fontosságát. Mutattam kinőtt farmerből készített táskát, ők pedig technika és rajz órán Kindris Marianna tanítónénivel asztalidíszt készítettek WC papír gurigából, és fali dekorációt kreáltak újságkivágások kiegészítésével. Fontos, hogy amit mi már nem használunk, az esetleg másnak jól jöhet, pl. a cipősdoboz akciók, farsangi zsákbamacska felajánlások, de jó állapotú kinőtt ruhák átadása is.

    Már a piac kapcsán megállapítottuk, hogy jobb a friss termék, de a legfrissebbet természetesen a saját kertből teremthetjük elő. A kertészkedésről gyűjtöttünk tapasztalatot Kati és Márti kertjében. Itt a gyerekek riportot készítettek előre összeírt kérdéseikből. A termett zöldség és gyümölcs házi tartósítási módjaival ismertetett meg bennünket Jakab Andrea, aki aszalt gyümölccsel, piskótával, befőttekkel, lekvárokkal, italokkal kínált. A Jóléti Szolgálatnak köszönhetően friss gyümölcssalátát, Gyugos Bence sajtkészítésről szóló bemutatóját követően pedig finom sajtokat kóstolhattunk. Az egészséges élet része a kirándulás, így ennek tervezését is gyakoroltuk. A csoportok tanulmányozták a menetrendet, időjárásjelentést. Összeállították, milyen időjárás mellett mire lehet szükségük, milyen egészséges ételeket, innivalót csomagolnának az útra, hogy kényelmes és elegendő legyen. A megvalósításra is sor kerülhetett, mert a Jóléti Szolgálat nyertes pályázata eredményeképp mi is elmehettünk Poroszlóra, a Tisza-tavi Ökocentrumba. Itt megismertük a folyószabályozás, a vízierőmű építését képeken, 3D-ben láthattuk az ott fészkelő madarak életét a moziban, óriásakváriumban tanulmányoztuk a halakat és hajózás közben hallgattunk előadást a környezetvédelemről, az egyensúly megtartásának fontosságáról.

    Végül értékeltük és kiállítottuk a kész munkákat, élménybeszámolót is írtak, aminek összegzése: Az egész hét vidám, élménydús és tanulságos volt.

    Gulácsi Ilona

    A témahétről készített beszámoló itt tölthető le
  • FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT A 4.D OSZTÁLYBAN

    A témahétről készített beszámoló itt tölthető le